27 maj 2011

Miljöträning

I måndags var det dags för besök i stallet igen för Java. Den här gången tillbringade vi nästan hela tiden ute. Massor att lukta på och titta på. Ville också se att hon kunde slappna av och bara komma till ro i den miljön så vi avslutade på en bänk vid uteridbanan och hon somnade skönt i mitt knä.






















Funderade lite i början på veckan hur mycket miljöträning Java fått egentligen och först tänkte jag att det nog inte var så mycket, men så läste jag en lista i boken  "Valpvardag" av Yrsa Franzén-Görnerup och insåg att Java nog ändå hunnit prova på en del på dessa första veckor hos oss:
  • Hänga med in i djuraffär
  • Åka cykelkorg
  • Bondgårdsmiljö (hon har ju varit med till stallet och det är åtminstone en del av bondgårdslivet)
  • Stadsmiljö (ej centrum)
  • Skola/dagis miljö
  • Gå i trappor (uppför går alldeles utmärkt nu, utför är lite läskigt)
  • Åka bil
  • Gå i gångtunnel (ja, nu finns det ju inga längre tunnlar i Umeå vad jag vet, men korta iaf)
  • Skogen
  • Motionsspår
Det jag tänker är dags snart är väl ett besök i centrum. Tänkte börja med en hyfsat tidig förmiddag innan semestertid då det inte är så mycket folk. Sedan är väl hiss en bra sak att kunna åka. Och buss. Ett parkeringshus besöker vi om vi åker ned till centrum. Och så är planen att leta upp någon arbetsplats med lite större vägmaskiner eller dylikt.

Sedan har vi övat lite på bakdelskontroll på kloss - men det berättar jag mer om en annan dag!

/E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar