18 maj 2011

High Five

Tiden flyger iväg! 10 veckor igår och Java har nu bott hos oss i två veckor redan. Livet rullar på och vi har en härlig tid tillsammans. Dagsvikten är ca 3.150 g nu! Hon är så fin, "baby-hullet" håller definitivt på att växa bort.

Det verkar som om Java gillar att lära sig saker. High Five tog inte många försök innan hon fixade. Att vänta på "varsågod" om man lägger godis på golvet är hon också superduktigt på, för att inte tala om att sitta ned och vänta på varsågod före då maten ställs ned.


I måndags fick Java följa med till stallet för andra gången. Denna gång bar jag henne inte riktigt lika mycket och gissa om det luktade gott där inne!!! En "stor-häst" frustade till vilket var lite läskigt i någon sekund men sedan var hon i full gång med att undersöka världen där inne igen. Att åka bil verkar rätt ok också. Än så länge har hon fått sitta i en mindre bur bredvid lill-matte C och det har fungerat bra.

Vi gjorde ett äventyr till stora parkeringen utanför Intersport också. Massor med bilar och människor men det bekom inte Java. Hon har fått åka i min cykelkorg ett par gånger också. Det funkar bra, men hon är inte helt positiv till att vara "inbäddad" i en filt (vilket matte tycker är bra så att det inte ska bli så kallt...).

Hon har nog inte riktigt fått klart för sig att hon inte är så stor ännu. Då det går förbi lite större hundar utan för vår inhängnad så morrar hon gärna lite åt dom... Och oj så sugen hon är att få busa och leka lite. En bekant med hund gick förbi här igår och även fast hennes hund var utanför stängslet så gissa om Java gjorde sig till och visade alla sina "party-trix". De fick inte hälsa närmar denna gång - hundkillen på andra sidan stängslet var nog måttligt imponerad =)

Grattis får vi också säga till Javas halvsyster Kajsa (Gluntens Isolde) som i Överkalix i helgen blev BIM och tog sitt andra cert - jättekul! Och inte nog med det, Kajsas och Javas morfar (Ljungeldens Rajman) blev BH-5 och morfars far Axbor Dante blev Best in Show på Årets Border 2011.

Apropå släkt så tänkte jag försöka knåpa ihop Javas stamtavla och lägga upp på en "flik". Men det får dröja ett tag för just nu är tiden med Java mer prioriterad. För tillfället ligger hon och sover i mitt knä medan jag skriver - livet är bra!

/E

1 kommentar:

  1. haha! Söte dig Ethel! Vi får se till att ses nå när min är MIN på riktigt, de tror jag tösarna skulle gilla :)
    Kram och kul att se de går bra med lillhjärtat!

    SvaraRadera