07 augusti 2011

Jag bara MÅSTE hälsa...

Funderar på hur jag bättre ska träna Java vid hundmöten. Som det är nu blir hon i princip alltid superjätteglad, viftar på svansen, drar och vill vill vill hälsa.

Det känns ändå som vi har hyfsat bra grundförutsättningar:
  • hon är mycket följsam då vi är ute och går, både i koppel och lös.
  • hon är pigg på att komma då jag ropar (även om det är svårare då det luktar spännande någonstans).
  • hon kan stanna då vi går tillsammans (t ex vid ett övergångsställe eller bara för att träna).
  • hon går fint vid min sida med bra kontakt, men vi har inte jobbat in något kontaktord för detta ännu.
  • hon stannar upp då hon ser en annan hund (skvallrar) vilket ger mig bra med tid att stoppa henne/koppla henne.
  • hon skäller aldrig vid hundmöten (vilket iaf borde göra att hunden vi möter blir mindre triggad).
Finns säkert fler bra saker också. Det jag gör nu är att jag antingen försöker distrahera henne genom att t ex få henne att "gå fot" och belönar henne för det eller bara håller henne och lugnar henne medan den andra hunden passerar.

Vi ser fram emot en valpkurs där jag hoppas få bättre chans att träna riggade situationer. Ett tag funderade jag på att vänta på att hon skulle bli 7 månader och gå en allmänlydnadskurs istället, men jag är rädd att då blir det inget alls eftersom jag gissar att de flesta kurser under hösten drar igång i september och Java blir ju inte 7 mån förrän i början av oktober.



/E

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar